Site icon Martin Haller, Blog o ochraně a správě firemního IT

Jak jsme dokázali ztratit hotový byznys

Nějakou dobu jsem přemýšlel, o čem napsat další článek. Nechce se mi začínat s novými technickými tématy, když stále ladíme honeypot, o kterém jsem psal minule (Honeypot: efektivní a levný způsob detekce útoků v LAN).

Vsuvka: O víkendu jsem byl „sjíždět“ Sázavu s ESETem. Uvozovky jsou zde proto, že bych těch pár kilometrů, co jsme ujeli, sjížděním nenazval. A navíc za mě celou cestu odpádloval společník 😊. Byla to bezva akce komorní velikosti, kde jsme poznali další šikovné lidi, co se pohybují v IT. Z našich debat jsme zjistili, že co se týče výkonového měření/diagnostikování serverů (CPU, RAM, sběrnice, disky, síť), tak máme u nás poměrně dost zkušeností. Rád bych se o ně v dalších článcích podělil (pokud by vás to zajímalo, nechte mi na sebe dole ve formuláři e-mail – jak článek vyjde, dostanete echo [již začaly vycházet Proč je server pomalý: přechodné problémy]).

Nicméně dnes bych se s vámi pro odlehčení rád podělil o jeden náš fail. Věřím, že jsme se z něj poučili a už se nám znovu nestane 😊.

Příběh ze života

Před roky si jeden pán koupil novou firmu. Jelikož nás znal a důvěřoval nám, chtěl, abychom ji po IT stránce prověřili. My měli radost, protože to byla poměrně velká firma a ještě domluvený byznys. Stačilo to jenom nepo**at…

Do firmy jsme vtrhli jak banda kovbojů a jali se auditovat tehdejší stav IT. Stav (z našeho pohledu) nebyl dobrý. Vše se jen lepilo nebo šilo horkou jehlou. Úspěch byl, že fungovaly alespoň základní systémy (informační systém, sdílená data a internet).

Vsuvka: Vždy když vidím firmu v takovém stavu, tak nechápu, že ještě nedošlo k žádné větší havárii (ztrátě dat, úniku dat nebo několikadennímu výpadku). Nevím, jak jim argumentovat, že je s tím potřeba něco udělat. Na vše vždy reagují, že takto už to mají X let a žádný problém ještě neměli.

Vypracovali jsme report a konfrontovali jsme interního IT administrátora. Tím jsme v něm však jen spustili obranou reakci a postavili jsme si jej proti sobě. Před vedením to pak bylo slovo proti slovu. My říkali, „vše je špatně“. On zase, že žádný problém není.

Stav IT dále konzultovali s novým generálním ředitelem. Jeho hlavním úkolem však bylo zlepšit stav firmy (hlavně po ekonomické stránce). No a my po něm tvrdohlavě chtěli poměrně velké investice hned ze začátku. Říkali jsme: „Buď všechno nebo nic.“ Nechtěli jsme dělat věci jen napůl.

Vsuvka: Chceme svou práci dělat buď pořádně, nebo vůbec. Ceníme si našeho dobrého jména. Nechceme, aby se někde něco pokazilo, protože je to jen napůl, poškodilo by nám to jméno (chceme naši firmu budovat dlouhodobě).

Nakonec jsme tu zakázku nedostali a získala ji jiná firma. Osobně to beru jako neúspěch, protože na začátku jsme měli doporučení od majitele a takové zakázky se neprohrávají.

Určitě někdo může namítnout, že majitel má větší slovo než vedení. On však do řízení firmy nezasahuje. Prosazuje totiž, aby vedení mělo jak kompetence, tak i zodpovědnost. Těžko by je mohl za něco kárat, když by jim do vedení zasahoval.

Kde se stala chyba

Myslím, že jsme tehdy podcenili politický přístup a neměli jsme dostatek empatie. Dostali jsme zadání vypracovat audit IT. A ve snaze udělat audit pořádně jsme byli příliš tvrdí a ultimátní.

Myslím, že tenhle přístup v nás byl z minulosti. S Martinem (společníkem) jsme oba začínali podnikat, protože nás IT bavilo. Chtěli jsme dělat věci pořádně. Oba jsme byli hlavně technici, ne obchodníci. A tak jsme i k věcem přistupovali. Buď byly udělány dobře, nebo špatně.

Nyní už chápu, že ne každý věnuje veškerý svůj čas rozvíjení se v IT. Někteří správci se k tomu dostanou ani neví jak (firmě chybí IT, tak tím pověří kolegu, který tomu rozumí nejvíce), jiní mají rodiny a nemají čas po práci studovat, co je v IT nového (já v tom sedím od rána do večera a stejně mám pocit, že toho víc neumím, než umím), nebo mají od vedení příliš omezené investice (naštěstí se dá dost věcí udělat i bez investic, když někdo poradí jak).

Management má zase na starost veškerou agendu firmy a ta se neskládá jenom z IT oddělení. Problémů je často víc a každý o tom svém tvrdí, že právě ten je nejdůležitější 😊.

Jak jsme se z toho poučili

Do budoucna chceme častěji spolupracovat s firmami, které mají své interní IT (viz „opora pro interní IT“ na našich firemních stránkách). Myslíme si, že dohromady totiž dokážeme IT dělat lépe než každý zvlášť.

Uvědomili jsme si, že jestli to má fungovat, musíme se vůči internímu IT více otevřít. Musíme jim dokázat, že tu nejsme od toho, abychom je nahradili. To vůbec není naším cílem. Naopak. Bez nich by správa IT tak dobře nefungovala, nemáme na to dostatek pracovní kapacity, ale hlavně to ani nechceme udělat. Proto jsme u nás začali dělat změny:

Závěr

Nikdy to asi nebude tak, že by každá zakázka vyšla. Avšak určitě je škoda (z lidského i obchodního hlediska), když by na konci zůstaly negativní emoce. Budu moc rád, když mi napíšete, jak se na věc koukáte vy, co si o naší příhodě myslíte a zda se vám stalo něco podobného.

Přeji vám, ať máte klidný pracovní týden.

Líbí se vám témata, o kterých píši?

Abyste nemuseli kontrolovat, jestli už vyšel nový článek, rád vám ho ihned po zveřejnění pošlu do e-mailu. Každý kontakt, který mi poskytnete, si nechám vždy jen pro sebe.

Exit mobile version