Site icon Martin Haller, Blog o ochraně a správě firemního IT

Proč je server pomalý: přechodné problémy

Pomalý server

Nevím jak vám, ale mě tyhle letní prázdniny vážně rychle utíkají. Dříve bylo přes léto méně práce a já si odpočal. Nyní zákazníci využívají prázdniny pro nové realizace (nákup serveru, předělání sítě). Není divu, protože si méně naruší byznys. Jenže u nás v kombinaci s dovolenými je to pořádný zápřah.

Zpět k našemu tématu. Už dlouho se vám chci rozepsat, jak měříme výkon serverů a systémů, hledáme úzká hrdla (důvody zpomalení) a navrhujeme adekvátní nové servery. Soudě podle rozhovorů s kolegy z oboru a našich zkušeností, bych řekl, že nám to docela jde. 😊 S přesností +-15 % odhadneme, k jakému zrychlení dojde nákupem nového serveru/clusteru.

Pár poznámek pro uvedení do kontextu:

Kde to začíná

Několik hodin jsem přemýšlel, odkud téma „výkonového ladění/měření“ začít. Měl bych psát příběhově, nebo jako referenční příručku? Rozhodl jsem se, že začnu tak, jak to pro nás (a pro vás) běžně začíná…

Jednoho krásného dne nám/vám volá zákazník/šéf, že mu systém funguje pomalu. A že s tím chce něco udělat…

Zjistěte od uživatele co nejvíce informací

Pamatuji si, jak jsem své kolegy na začátku štval. Přišli se poradit, jenže místo řešení dostali vyčiněno, že nemají veškeré podklady. Vrátili se zpět za zákazníkem a doptali se na zbytek informací. Když vidím, že dnes tuto „metodu“ předávají dále svým novým kolegům, vnitřně mě hřeje, že pochopili její smysl a nebrali ji jen jako mé peskování.

Nejrychlejší a nejsnadnější cesta, jak se dobrat k příčině, proč je systém/server pomalý? (stejný postup použijte, i když něco nefunguje vůbec). Položte tyto otázky:

Co je pomalé?

Uživatelé mají tendenci zobecňovat. Hlavně na začátku. Prvotní informace bývá: „vše je pomalé“ či „nic nefunguje“. Chápu. Mají hodně práce, vedení na ně tlačí, k tomu nefunguje počítač.

Nespokojte se s touto informací. Pátrejte dál. Ptejte se:  „Je pomalý celý systém, nebo jen nějaký modul/funkce? Jsou pomalé i ostatní aplikace? Ideálně vyjmenujte pár aplikací z PC a nějaké poskytované aplikace ze serveru a zeptejte se, zda jsou pomalé i ony. Zjistíte, jestli se dále zaměřit na PC, síť, nebo server.

Od kdy je to pomalé?

Od kdy uživatel pozoruje zpomalení? Začalo to před 5 minutami, dnes ráno, před týdnem? Občas uživatel řekne, že aplikaci dobu nepoužíval, že neví. Ptejte se, kdy naposled ji použil, co byla v pořádku.

Jak moc je to pomalé?

Moje oblíbená otázka 😊 „Hodně“ a „málo“ není odpověď. Potřebujete přesnější údaje. Například: „Běžně program startuje do 1 sekundy, dnes do 5 sekund.“ Ano. Často to uživatelé nevědí. Vy však zjišťujete, zda je řeč o zpomalení 10 % nebo 200 %. To je totiž velký rozdíl (přičemž to druhé bývá jednodušší vyřešit).

Nechte si problém ukázat

Pokud to jde. Pomůže vám to, protože:

Zeptejte se ostatních

Ptejte se dalších uživatelů (případně i z více lokalit), zda mají stejný problém. Nebo jim vše funguje?

Jak naložit s odpověďmi

Zásadní je v tuto chvíli odpověď na otázku „Od kdy?“.

Pokud je systém/server pomalý dlouhou dobu a zpomaloval se průběžně s tím, jak přibývala data v systému, rostl počet uživatelů a množství funkcí, pak potřebujete výkonnější server (jak jej navrhnout napíšu v příštím článku), nebo přesvědčit výrobce informačního systému k optimalizacím (to se nám zatím nikdy nepodařilo).

Pokud došlo ke zpomalení skokově a nedávno, radujte se. Problém zvládnete „lehce“ opravit. Příčinu problému pravděpodobně odhalíte během získávání informací od uživatelů.

Pokud ještě příčinu neznáte, projděte si tento lehký diagram. Pomůže vám rozhodnout, kam své další úsilí zaměřit.

Diagram pro diagnostiku přechodných problémů.

Problém na PC, serveru

Nejčastěji se „poblázní“ nějaký program, který začne brát zdroje. Nejrychlejší řešení: otevřete si „resmon“ (Start –> Spustit -> „resmon.exe“). Zkontrolujte, zda nějaký proces nepřetěžuje procesor, paměť, nebo disky (jak to poznat napíšu v dalším článku o hledání úzkých hrdel/bottlenecků). Pokud jej najdete, ukončete jej.

Pokud nevidíte žádný problematický proces (nebo se neustále objevuje znovu), zaměřte pozornost na to, co se na PC/serveru změnilo od chvíle, co to fungovalo.

Naše zkušenost – nejčastěji to bývají:

Problém s internetem

Pokud to vypadá na problém s internetem na vaší straně, tak:

Divné případy

Sem tam narazíte na případy, kdy se chová divně jen specifický síťový provoz (např. jako nám v příběhu „Jak jsme pomáhali Vodafone: diagnostika problému (část 1/2)“). Čeká vás nezáviděníhodná práce. Lepší věřit, že se to vyřeší samo. Bude třeba se spojit s ISP a zatáhnout do hry nějakého šikovného síťaře.

Závěr

Snad se vám článek líbil. Dejte mi zpětnou vazbu a podělte se o vaše zkušenosti, postřehy a dotazy. Velmi rád je zahrnu do dalšího článku. Přeji vám klidné prázdniny. Ať se vám potíže se systémy obloukem vyhýbají.

A ještě dobrá rada na závěr, která občas ušetří hodiny marného pátrání. Nevěřte dogmaticky všemu, co vám uživatelé řeknou. Občas se pletou, něco zkreslí. Anebo neřeknou pravdu 😊.

Líbí se vám témata, o kterých píši?

Abyste nemuseli kontrolovat, jestli už vyšel nový článek, rád vám ho ihned po zveřejnění pošlu do e-mailu. Každý kontakt, který mi poskytnete, si nechám vždy jen pro sebe.

Exit mobile version