Site icon Martin Haller, Blog o ochraně a správě firemního IT

Jak jsme se trápili s podporou Microsoft Office 365 (část 1/2): noční můra začíná

Naše „utrpení“ s Microsoft Office 365 se odehrálo v létě 2016. Už tehdy jsem věděl, že o něm chci jednou napsat. Od té doby čas utíkal a řešila se spousta jiných projektů. Nyní před Vánoci se objevila trocha volného času a já se dal do příprav článku. Musím se vám přiznat, že když jsem opět pročítal mailovou komunikaci s podporou, začali se mi vracet vzpomínky a vřít ve mně krev. Budu se však snažit v článku zůstat věcný a netrousit sarkastické poznámky.

Řešení našeho problému si vyžádalo přes 60 e-mailů, 80 hodin práce a měsíc času. Nakonec (stejně jako u případu Vodafone „Jak jsme pomáhali Vodafone: diagnostika problému (část 1/2))“ se příčinu problémů najít nepodařilo (… i když já vím, že Microsoft ví).

V květnu 2016 jsme se stali indirect CSP partnerem Microsoft Office 365

Je to program, který nám umožňuje přeprodávat veškeré služby Office 365 (nyní i MS Azure) s měsíční frekvencí. To ulehčuje pořizovaní těchto služeb. Zákazník dostává měsíčně jednu fakturu pouze od nás, kde už je i práce a odebraný HW/SW. Nemusí tak řešit platby kartou po internetu a faktury ze zahraniční (do té doby se dalo platit pouze kartou přes internet a faktury byly z irské pobočky Microsoftu), nebo kupovat roční licence z OLP programu (to nebylo moc flexibilní).

Díky tomu, že jsme měli možnost takto lehce přeprodávat Office 365, rozhodli jsme se začít používat službu „Exchange Online Protection“. Máme totiž řadu zákazníků, kteří mají svůj vlastní Microsoft Exchange server (zejména díky dříve levným SBS edicím Windows) a potřebovali problém spamů/virů nějak řešit. Zároveň máme dost zákazníků, kteří využívají „Exchange Online“, kde je tento antispam součástí. Vzhledem k naší „víře“ ve standardizaci (Standardizace – děláme IT jako Baťa cvičky) jsme se rozhodli používat toto řešení (samozřejmě nám vyhovovala jeho funkcionalita i cena a dá se použít i s jinými servery než jen s MS Exchange).

Popis problému

Na řešení jsme již měli převedeno více zákazníků a chystali jsme se převést dalšího (100+ licencí). Vše jsme nastavili a otestovali. Zákazník na řešení pár dní fungoval, když začal hlásit, že se mu náhodně zpožďují e-maily. Cca 5 % e-mailů chodilo se zpožděním od desítek minut až po hodiny. To byl dost velký problém, protože zákazník je na e-mailech značně závislý. Udělali jsme si „message tracking“ z EOP konzole (mají to pěkně udělané). A zjistili jsme (viz obrázek), že se e-mail zdržel na předávce mezi Office 365 a zákazníkovým Exchange serverem (u EOP je tok e-mailů následující: „e-mailový server odesílatele“ -> Office 365 -> „mailový server příjemce“).

Chyba při předávce byla „connection refused“ – tzn. čekal bych, že něco aktivně komunikaci odmítlo (odmítnutí e-mailovým serverem po navázání TCP spojení, RST v pokusu o TCP handshake, nebo ICMP TCP port unreachable). V log záznamech hraničního routeru však nebylo vidět, že by se v daném čase nějaké spojení z IP Microsoftu událo (to, jaký server se o doručení pokoušel, jsme měli z dalších výpisů EOP). Z toho jsme usoudili, že by mohla být chyba na straně Microsoftu a otevřeli jsme ticket.

Poměrně promptně se ozval někdo ze supportu Microsoft Office 365 (myslím, že cca do hodiny) a začal s námi problém řešit. To by byla ta pozitivnější část. To negativní je, že jsou to mistři v žádostech o více informací. Takže na každých 5 minut jejich času vychází cca 30 minut našeho času, při sbírání požadovaných informací. Často chtějí podle mne zbytečné věci, ale nepokračují dál, dokud je nedodáte. Je to nerovný boj s presumpcí chyby na vaší straně.

Startovní pozice

Po výměně cca 5 e-mailů byl stav následující:

Logy z Exchange ani routeru neukazují, že by se ty neúspěšné pokusy o doručení dostaly alespoň na náš router (resp. že by viděl jejich spojení viz obrázek – čas v EOP je UTC v routeru je to UTC+2).

Další komunikace se supportem Microsoftu pak vypadala následovně:

Pokračování příště

Zde bych si dovolil článek přerušit. Chtěl jsem celý příběh vměstnat do jednoho dílu, ale když jsem se rozepsal, bylo ve mne tolik emocí, že se mi to nepodařilo. V příštím díle vám popíšu, jak jsme dále bojovali se supportem, ale ze zoufalosti jsme se pokusili tlačiti přes distributora.

Pokud máte nějaké osobní zkušenosti, určitě mi napište do komentářů.

(Pokračování Jak jsme se trápili s podporou Microsoft Office 365 (část 2/2): Microsoft má vždy pravdu)

Líbí se vám témata, o kterých píši?

Abyste nemuseli kontrolovat, jestli už vyšel nový článek, rád vám ho ihned po zveřejnění pošlu do e-mailu. Každý kontakt, který mi poskytnete, si nechám vždy jen pro sebe.

Exit mobile version