Lidi jsou základ naší firmy

0
Lidi jsou základ naší firmy

Standardizace a výkazy práce, o kterých jsem psal, nám pomohly vnést do firmy řád a efektivitu. To, co je však nejcennější, je náš tým. Bez něj bychom nebyli tam, kde jsme. A pokaždé když řešíme nějaký problém ve spolupráci s někým dalším (např. Vodafonem nebo Microsoftem), tak si připomínám, jak jsem za všechny své kolegy rád.

Dříve

S podnikáním (živností) jsem začal už na škole, takže jsem nikdy nebyl zaměstnaný. Myslím, že mne to trochu hendikepuje. Neměl jsem možnost okoukat, jak to běžně ve firmách chodí. Zároveň to s lidmi moc neumím. Rád se nořím na dlouhé hodiny do technických/procesních problémů a nemám moc čas na ostatní. Výměna zkušeností, probírání názorů a další sociální interakce s ostatními jsou pak „postiženy“ stručností a ne vždy to vyzní tak, jak to myslím. Proto jsem rád, že mám ve firmě svého společníka, který to za mne vždy nějak vyžehlí 😊.

Ze začátku nám to s náborem nových kolegů vůbec nešlo. Úmyslně se vyhýbám slovu zaměstnanec, protože se mi nelíbí. Všichni u nás ve firmě jsou pro mne kolegové. Myslím, že to lépe vystihuje přátelské a kooperativní prostředí jaké ve firmě máme. Řekl bych, že dříve jsme dělali následující chyby:

  • Vždy jsme hledali až na poslední chvíli. To už jsme většinou sami nestíhali svoji práci. Když jsme pak někoho vybrali, tak jsme ve výsledku nestíhali ještě víc. Novému kolegovi bylo totiž třeba věnovat čas na zaučení (kdo zaučoval už neměl čas pracovat).
  • Málo jsme si vybírali. Jednou jsme si vybrali někoho, pro koho IT nebylo koníčkem jako pro nás (brzy odešel dělat něco jiného). Jindy jsme si vybrali někoho nepečlivého. Ze zadaných úkolů půl věcí zapomněl/udělal špatně (stále jsme jej museli kontrolovat a možná by bylo rychlejší, kdybychom to odpracovali sami).
  • Tým neměl takovou prioritu. Při výběru jsme tolik nepřemýšleli, jak nový kolega zapadne do stávajícího týmu. Výsledkem bylo, že i když kolega nebyl špatný, tak to stejně nefungovalo.

To vše bylo náročné a stálo nás to hodně času a peněz. Jak se ale říká „všechno zlé je pro něco dobré“. My jsme díky tomu zjistili, jak to dělat nechceme a nemáme.

Současnost

Nyní máme tým, co funguje. Máme spokojené zákazníky, spokojený tým, firmě se daří růst a prosperovat. Jsem za to všechno moc rád a vážím si toho, protože vím, že ne vždy tomu tak bylo.

Myslím, že krom pečlivějšího výběru nových kolegů (musí si s týmem padnou do oka a dělat IT z lásky) v tom hrají roli i naše následující myšlenky/přání:

  • Udržovat tým „co nejmenší“. Tím nemyslím, že chceme zredukovat počet kolegů u nás ve firmě (opak je pravdou – chceme růst), ale myslím tím, udržet co nejvyšší efektivitu práce (tzn. aby poměr „počet spravovaných zařízení“/ „počet lidí“ byl co nejvyšší). Méně lidí si lépe předává informace, vzniká tak méně nedorozumění a méně chyb. Všichni jsou informovaní o tom, co se ve firmě děje a kam směřujeme. Nevznikají nám v týmu frakce (každý se baví s každým). Máme menší režijní náklady (nemusíme zaměstnávat manažera manažerů a ušetřené peníze můžeme rozdělit mezi tým). Přispívá to tak ke spokojenosti týmu i zákazníků.
  • Mít plochou hierarchickou strukturu. Chceme, aby se kolegové mezi sebou respektovali kvůli znalostem a zkušenostem, nikoliv kvůli tomu, že někdo řekl, že jiný je šéf. Zatím nám to funguje a vyhovuje. Každý má své úkoly/odpovědnost (každý tolik o kolik si řekne 😊) a kolegové si mezi sebou pomáhají podle potřeby (nikdo toho nezneužívá – že by hodil práci, kterou nechce dělat, na někoho jiného). Možná tomu také přispívá, že nemáme kompetitivní, ale kooperativní odměny (každý má své osobní cíle pro odměny a pak jsou ještě odměny podle toho, jak se daří firmě jako celku).
  • Udržovat tým spokojený. Chceme, aby všichni stále chodili do práce rádi, a aby je práce naplňovala. Je to takový začarovaný kruh. Když kolegy práce baví, tak ji dělají dobře a rychle se učí nové věci. Z dobře odvedené práce jsou spokojení i zákazníci. Když jsou zákazníci spokojení, tak kolegy chválí a jsou ochotni zaplatit více peněz. Kolegům pak můžeme přidat. Více peněz, dobré vztahy v týmu, pochvala a uznání od zákazníků pak zase přispějí k tomu, že kolegy práce více baví.
  • Udržovat růst. Mám na mysli zejména růst odborný/kariérní (skvělá přednáška na toto téma byla v rámci konference „Leadership Brno“ od Jana Vlachynského). Díky tomu, že naše firma poměrně rychle roste, dostáváme se k větším zakázkám a více zákazníkům. Každý se tak neustále dostává k novým technologiím a výzvám. Všichni se pak jednou za rok až dva posuneme na nové pozice. Většinou to vychází tak, že když už někdo začíná mít pocit, že práci zvládá „levou zadní“, tak se posune na „vyšší“ pozici, kde na něj čekají nové znalosti a výzvy. Nikdo tak nemá pocit, že by dělal dokola stále to stejné, práce se stala nudou a on zakrněl.

Závěrečná myšlenka

Bohužel nedokážu vám v tomto článku napsat nějaké konkrétní a unikátní doporučení/řešení, které vám zajistí úspěch a kvalitní tým. Jsem srdcem hlavně technik a v oblasti mezilidských vztahů dělám, co můžu. Chtěl jsem pro vás alespoň sepsat své postřehy a zkušenosti.

Tento článek vznikl zejména jako poděkování mým kolegům a připomenutí, že o jejich práci vím a uvědomuji si, jak je jejich práce pro firmu důležitá (oni jsou firma). A zároveň aby bylo „know-how“, o kterém píši, kompletní. Protože jakýkoliv systém nebo vylepšení práce, které vymyslím, by bez správných lidi nebylo nic.

Líbí se vám témata, o kterých píši?

Abyste nemuseli kontrolovat, jestli už vyšel nový článek, rád vám ho ihned po zveřejnění pošlu do e-mailu. Každý kontakt, který mi poskytnete, si nechám vždy jen pro sebe.

Napsat komentář