Ohlédnutí za rokem 2017 v PATRON-IT s.r.o.

0
Ohlédnutí za rokem 2017 v PATRON-IT s.r.o.

Jako to dělá spousta dalších, tak i já jsem se rád ohlédl za uplynulým rokem 2017. Snad vám mé ohlédnutí přinese nějakou zajímavou informaci. V nejhorším případě to poslouží alespoň jako kronika pro mé budoucí já.

Rok 2017 byl pro nás po pracovní stránce velmi úspěšný. Myslím, že se nám podařilo s businessem pohnout tak, jako za všechny ty předchozí roky dohromady. Kromě klasického nárůstu obratu, počtu spravovaných zařízení apod. jsme hlavně výrazně posunuli náš monitorovací systémem (mám v plánu brzy napsat článek). Pro dnešní článek, jsem vybral čtyři milníky, které se staly a přijdou mi zajímavé/určující pro naši firmu.

Webové stránky

V polovině roku jsme spustili nové webové stránky https://patron-it.cz a tento blog. Byl to pro nás velký posun (starý web je zatím pro památeční účely dostupný na https://old.patron-it.cz). Mysleli jsme, že vytvořit nový web nám zabere jen pár měsíců práce. Nakonec z toho byl rok práce (s různými pomlkami).

Za tím velkým časovým průtahem stojí zjištění, že abychom mohli udělat dobré stránky, museli jsme si nejdříve sami ujasnit, co je náš business a jaké máme konkurenční výhody oproti jiným firmám v oboru. Zjednodušili jsme proto nabídku našich služeb pouze na jednu (ovlivněni knihou „Nekomplikujte to!“). Tou je správa sítě pro smluvní zákazníky. Tzn. přestali jsme nabízet veškeré jednorázové služby. Zpětně si myslím, že to bylo dobré rozhodnutí. Jednorázové servisy nás nikam neposouvaly.

Nové webové stránky s sebou také přinesly změnu v našem přístupu k okolí. Sami o sobě víme (máme pocit), že svou práci děláme dobře (minimálně lépe než průměr). Nedařilo se nám však naši „sebedůvěru“ předat zákazníkům. V podstatě jsme zjistili, že každý o sobě říká, že je dobrý (což mi připomíná kognitivní zkreslení „iluze nadřazenosti“) a pro zákazníka je těžké rozhodnout, zdali je to pravda, nebo ne. Většinou danému oboru nerozumí (kdyby rozuměl, asi by naše služby nepotřeboval) a tak rozhoduje na základě dojmu, jaký z druhé strany má. Začali jsme být tedy více otevření a psát o věcech, co děláme a jak je děláme. Do té doby jsme se o všechno báli a říkali si „hlavně aby nám naše know-how někdo neokoukal“ (asi to bylo spíše naivní). Uvidíme, jak se nám to osvědčí a kam nás tento přístup zavede.

Zdražení

Po 8 letech podnikání jsme zdražili naše služby. Když jsem v roce 2009 začínal podnikat na živnost, zvolil jsem si hodinovou sazbu 500 Kč/h. Od té doby jsme tuto hodinovou sazbu pro smluvní zákazníky téměř neměnili. V březnu 2017 jsme však plošně zdražili na 650 Kč/h.

Když to takhle píši, vypadá to jednoduše (v podstatě je to pár mailů, telefonátů a schůzek). Bylo to však naše první takové zdražování a báli jsme se, jaká bude reakce zákazníků. Nevěděli jsme, zdali odejdou, budou vyjednávat, nebo nám řeknou, že to chápou. Nás již v té době tlačila rostoucí cena vstupů a nedostatek pracovní kapacity. Tak jsme neměli moc na výběr a šli jsme do toho po hlavě. Ve výsledku jsme se setkali převážně s pochopením. Kvůli zdražení od nás odešel jen jeden zákazník, a to ještě z těch nejmenších.

Odchod některých zákazníků

Možná až naivně jsem si dříve přál, aby od nás žádný zákazník neodešel. Tento rok jsme se rozešli hned s několika zákazníky. Jelikož to bylo vždy s respektem, bral jsem to lépe, než jsem si původně myslel. Opět nás k tomu dotlačila spíše nutnost, než má odvaha. Máme mnohem více poptávek, než dokážeme zvládnout. A zároveň si zakládáme na výběru talentovaných lidí (na kvalitě práce nám velmi záleží) a s kým to bude sympatie na první pohled (Lidi jsou základ naší firmy).

Dva drobní zákazníci si našli někoho levnějšího (zdali kvalitnějšího, nebo ne, to nevím, ale zajímalo by mne to, abych věděl, jak si stojíme). Se třemi zákazníky jsme se pak rozloučili my. Vždy se vzájemným respektem. Ukončení spolupráce z naší strany bylo zejména proto, že zákazníci nedbali našich rad a doporučení (buď byli laxní, nebo příliš šetřili) a hrozilo, že dojde ke ztrátě dat nebo selhání systémů, které by pak nejspíše dali za vinu nám (pouze předjímám). Se společníkem jsme se jednomyslně shodli, že věci chceme dělat buď pořádně, anebo vůbec. Závěrem byl pak tento rozchod.

Noví kolegové

Podařilo se nám rozšířit tým. Na začátku roku přišla kolegyně Jana do administrativy. Díky ní máme pořádek ve fakturaci, skladech a smlouvách. Jana se nám také postarala o výrazně lepší splatnosti faktur – dříve, jak jsme na to neměli čas, tak nám někteří zákazníci platili i pár měsíců po splatnosti (přiznávám, že často i naší vinnou, protože jsme někam „zabordelařili“ fakturu). Kolegyně byla první ženou v našem týmu. Ze začátku jsme se „báli“, co to s naším čistě pánským kolektivem provede. Žádná katastrofa však nenastala, naopak je v kancelářích více srandy 😊.

Následně se k nám přidala i kolegyně Lucka, která pomáhá s propagací a dobrým jménem naší firmy. V půlce roku pak přišel kolega Kuba. Kuba je profík na servis HW. Má zlaté ruce. Díky němu teď dokážeme opravovat i věci, které jsme dříve vyřazovali jako neopravitelné.

Závěr

Rok 2017 byl pro nás zajímavý, úspěšný, ale také rychlý jako žádný předtím. Doufám, že i rok 2018 bude úspěšný a pozitivní a přeji si do něj, abychom náš tým opět rozšířili o pár dobrých kolegů = budoucích přátel.

Líbí se vám témata, o kterých píši?

Abyste nemuseli kontrolovat, jestli už vyšel nový článek, rád vám ho ihned po zveřejnění pošlu do e-mailu. Každý kontakt, který mi poskytnete, si nechám vždy jen pro sebe.

Napsat komentář